Saturday, 30 April 2016

Kod etika yang diamalkan KFC

KOD ETIKA YANG DIAMALKAN OLEH SYARIKAT KFC


Kejayaan dan kemajuan syarikat ini sememangnya sudah diketahui dengan penyediaan ayam goreng tepungnya dengan kesedapannya yang tiada tandingan dan mempunyai rasanya yang tersendiri. Namun begitu kejayaan perniagaan ini pada tahap ini dapat juga dikaitkan dengan adanya kod etika yang diamalkan. Antara kod etika yang diamalkan oleh KFC ialah kejujuran, ketepatan masa, kesamaan dan kebenaran dalam semua aspek perniagaannya.

Kejujuran :
Syarikat ini menghendaki pekerjanya bertindak dengan niat yang baik, teliti, cekap, mahir dan tekun pada setiap masa, dan tanpa memberikan sebarang gambaran yang salah mengenai fakta-fakta material. Ini dapat dilihat dengan cara layanan yang diamalkan oleh pekerja- pekerja terhadap pelanggan nya di dalam memberikan perkhidamatan penyediaan makanan nya yang sangat dijaga demi kepentingan perniagaan.

Ketepatan masa:
Ketepatan masa ialah melakukan sesuatu kerja dalam masa yang telah ditetapkan. Syarikat ini mengamalkan konsep penyediaan makanan pada waktu pesanan di buat. Ini memudahkan dan menjimatkan masa para pembeli kerana mereka tidak perlu menunggu dengan masa yang lama .

Kesamaan :
Kesamaan dikatakan dicapai apabila mengiktiraf hak-hak semua ahli masyarakat dan memperlihatkan prinsip keadilan berteraskan Perlembagaan Malaysia. KFC sememangnya mengamalkan kod etika kesamaan kerana syarikat ini telah diiktiraf oleh JAKIM kerana menyediakan makanan yang halal dan bersih. Ini menunjukkan syarikat ini mementingkan kebersihan dan kualiti makanannya untuk orang ramai.


Kebenaran:
Kebenaran ialah membuat dakwaan adil dan boleh dipertahankan, menggunakan perakuan yang bertauliah dan berusaha untuk memberi khidmat kepada semua yang membeli dan menggunakan keluaran dan perkhidmatan. Kebenaran bagi syarikat ini adalah mereka mempunyai harga yang tetap untuk setiap francais nya. Ini menujukkan kebenaran yang ditonjolkan oleh syarikat ini


Penambahbaikan kod dan etika dalam KFC


Kod dan etika KFC boleh ditambahbaikkan dengan pengawasan di bahagian dapur dari aspek penjagaan kualiti makanan dan penjagaan keselamatan dapur . Faktor ini adalah penting kerana mereka merupakan satu perniagaan yang memberikan perkhidmatan kepada pelanggan. Kebersihan dan penjagaan kualiti makanan adalah satu etika yang perlu dititikberatkan.
Seterusnya, etika di dalam memberi layanan. KFC perlu mementingkan kemahuan pelanggannya. Layanan yang baik adalah sangat perlu memandangkan punca keuntungannya adalah semata-mata daripada pelanggannya. 

No comments:

Post a Comment